פרחי ירושלים בשיר המספר את סיפורם של שני ילדים בשואה | חתיכת לחם | האזינו

להאזנה:

להקת הילדים 'פרחי ירושלים' בגרסה בגוון מזרחי רב תרבותי המשלב מזרח ומערב לשיר אַשְׁטִיקָאלֶע בְּרוֹיְט, המספר את סיפורם של שני ילדים אח ואחות שמתו ברעב בשואה בטרנסניסטריה.

שבעים ושש שנים עברו מאז הסתיימה מלחמת העולם השנייה, השואה הקשה שעברה על העולם בכלל ועל היהודים בפרט. המלחמה השאירה צלקת בלב האומה הישראלית ועד היום משמשת לנו עדות חיה לדרך הקשה אותה עברנו כעם, מאז ועד היום.

מעטים הם שורדי השואה שנותרו עדיין בנינו וככל שנדע ונזכיר לעצמנו את ההיסטוריה שלנו, נוכל לצעוד בבטחה לעתיד טוב יותר לעמנו. דרך הסיפורים הקשים מאותם ימים אנו למדים את שעבר על אותם קדושים ומהם אנו מעצבים את זהותנו, אישיותנו והתנהלותנו. דרך הסיפורים הקשים אנחנו לומדים על הנס הגדול שקרה לעם היהודי ששרד ולמרות הכל המשיך להתקיים ולחיות כאן בארץ ישראל.

אחד הסיפורים המזעזעים שסופרו רק בתקופה האחרונה הוא הסיפור על אַשְׁטִיקָאלֶע בְּרוֹיְט – חתיכת לחם.

את הסיפור המזעזע הזה סיפר בשנותיו האחרונות צבי ברנר ז"ל ניצול שואה מטרנסניסטריה, לבתו פרופ' זהבית גרוס שהופתעה לגלות את גודל הכאב והצער שעבר על ילדי חבל ארץ זה באותם ימים קשים.

יחד עם עבודתה באוניברסיטה, החליטה פרופ' זהבית גרוס להקדיש את חייה להנציח את זיכרון השואה וכך השיר אַשְׁטִיקָאלֶע בְּרוֹיְט אותו כתבה עם לחן של משה יוסף הוא חלק מתוך הפרוייקט שהיא מגדירה: תרבות רפלקטיבית של זיכרון.

השיר כבר תורגם לעשרים שפות ושרים אותו ברחבי העולם, יהודים וגויים כאחד. השיר תורגם בין היתר לאנגלית, ערבית, פרסית, רומנית , רוסית, צרפתית, ספרדית, פולנית, לאדינו ועוד… בכל השפות ובכל התרגומים שימרו את המילים ביידיש אַשְׁטִיקָאלֶע בְּרוֹיְט (חתיכת לחם) על מנת לשמר את האותנטיות של הסיפור.

כשפרופ' גרוס פנתה לחנן אביטל, מנהלה של להקת הילדים פרחי ירושלים וביקשה דרך הלהקה להנציח את הסיפור השואתי הקשה הזה, בחר חנן את סולן הלהקה עדי חוברה ממוצא תמני לבצע את השיר בעברית ובאידיש כשהעיבוד המוזיקלי נע בין אז להיום ומשלב מוסיקה מערבית ומזרחית עם ניחוח רב תרבותי מיוחד של "כלל ישראל" וכמובן את המילים ביידיש.

הבחירה במקהלת ילדים – חרדים הייתה בעיקר כדי להכניס למודעות של ילדי המגזר החרדי את ההיסטוריה היהודית שהיא חלק מעמנו, בה לא עוסקים במוסדות הלימוד.

השיר יוצא לקראת יום שלישי הבא י' בטבת תשפ"ב | 10.12.2021, בו יתקיים כמידי שנה יום הקדיש הכללי לזכר נפטרים ונרצחים שיום פטירתם לא נודע ובהם קורבנות השואה, סיפורו של צבי ברנר ז"ל ילווה את היום הזה דרך השיר שכתבה בתו הפרופ' זהבית גרוס ויהווה עדות חיה לתופת הנוראית שעברו היהודים בשואה.

בזמן שבשנת 2021, רגע לפני שיש במדינת ישראל, החיה בשפע וכל טוב, רכבת תחתית ומעליה עשרות מכוניות טסלה ומגדלי ענק, כבר כמעט שכחנו מהו מחסור, מהו עוני ומהו קושי.

אַשְׁטִיקָאלֶע בְּרוֹיְט, יחזיר אותנו חזרה למציאות בה נאמר תודה על הנס הגדול שקרה לעמנו ונעריך גם חתיכת לחם.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ברכות! 🎉

פנייתך התקבלה,

נפנה אליך בקרוב להצעת פרסום משתלמת.

הרשמה לאתר

שם משתמש*
שם פרטי*
שם משפחה*
אימייל*
טלפון
עיר מגורים
סיסמא*
אימות סיסמא*
תמונת פרופיל
Maximum file size: 1 MB
דילוג לתוכן